Kõik maailma hädad tulevad sellest, et rumalad ja fanaatikud on alati nii enesekindlad ja targad on täis ebakindlust.“ – Bertrand Russell.
Kui inimesed eksivad, jätavad nad asjatundjatele rumala mulje. Meie ei taha, et sa endast sotsiaalmeedias rumala mulje jätaksid, nii et loe edasi ning kasuta lihtsaid ja nutikaid näpunäiteid, et oma äri läbi sotsiaalmeedia tuntuks teha.


1. ÄRA OLE MÜHAKAS

Keegi on kunagi väga targasti öelnud: „Kui sul mitte midagi head pole öelda, siis ära ütle midagi.“ Sarkasm ja hea huumor ning lihtsalt lõbus lugu on tore. Samas riiakus ja teiste arvamuste naeruvääristamine on nõme ning kurtmine, et postitus pole sinu vaatevinklist ideaalne, on lihtsalt enasekeskne. Kui sulle mingi postitus ei meeldi, siis ei ole seda vaja kuulutada. Loe ja tunne lihtsalt rõõmu, et sina sellist ei ole postitanud.


2. ÄRA ÜTLE TEISTELE MIDA JAGADA

Kui sulle ei meeldi, mida inimene jagab, siis lõpeta tema jälgimine. Sa ei maksa tema postituste lugemise eest, nii et sul pole sõnaõigust selle üle, mida ta võib jagada. Aga targutamine selle üle, mida teised jagada võiks ning mida mitte, on pelgalt märk rumalusest.
Päike ei keerle ümber Maa ja Internet ei keerle ümber sinu!


3. ÄRA OSTA JÄLGIJAID EGA MEELDIMISI?

Ainult luuserid ja šarlatanid ostavad endale jälgijaid ja meeldimisi. Loomulikult on levinud arvamus, et suur jälgijate hulk on kui sotsiaalne tõestus edukusest, kuid jälgijate ostmine on petmine. Järgnev on tüüpiline stsenaarium, kuidas ettevõtted eksiteele satuvad.

# Omanik või tegevjuht käib konverentsil või loeb mõnd turundusajakirja ning otsustab, et tema firma ei kasuta sotsiaalmeediat piisavalt.
# Seejärel nõuab turundusjuhilt tulemusi ehk teisisõnu jälgijate ja meeldimiste arvu kasvu kindla numbrini.
# Turundusjuht taipab, et firmas pole kedagi, kes sotsiaalmeediat tunneks (mis ilmselt ei vasta tõele, aga see selleks), nii et järgmine lihtne, turvaline ja pealtnäha loogiline samm on inimese palkamine mõnest agentuurist - sest agentuurid on ju eksperte täis.
# Esimese asjana pöördub see palgatud ekspert omakorda oma endise agentuuri poole, mis saab käsu tegevjuhi eesmärke püüdma hakata.
# Agentuur esitab suure eelarve ja ta soovile tullakse vastu. Eelarve on piisavalt suur, et osta täpselt nii palju jälgijaid ja meeldimisi, et tegevjuhi püstitatud eesmärgid saavutada.
# Agentuur kulutab raha ära ning üllatus-üllatus - saavutab eesmärgid. Projekt kuulutatakse õnnestunuks ja kõik on rahul.

Samal ajal aga ei tule sotsiaalmeediast loodetud kasu, sest uued jälgijad ja meeldimised ei ole „ehtsad“. Need on ostetud jälgijad ja meeldimised ei oma pikas perspektiivis mingit väärtust, sest tegelikult ei lähe neile inimestele su tooted, teenused ega postitused korda. Võib juhtuda, et pettus ei tulegi kunagi välja. On üks erand, mille puhul „edu ostmine“ sotsiaalmeedias on aktsepteeritav. See on maksmine Facebookile tõstmaks sinu postitusi ja lehti esile. See ongi ju Facebooki ärimudel. See on sama, mis osta reklaami teistes meediakanalites. Aga see on ka ainus erand ja edasi me tõmbame selge joone vahele.


4. ÄRA PALU END JÄLGIMA HAKATA

Kui sa tahad rohkem jälgijaid saada, siis meelita neid kvaliteetsete postitustega. Kui Groucho Marx elaks, siis ta sõnastaks oma kuulsa nalja ümber ja ütleks, et inimesed, kes paluvad end jälgida, ei ole jälgimist väärt. Nii et säilita eneseväärikus, ära lömita inimeste ees ning jaga suurtes kogustes head kraami. Muide, inimeste palumine, et nad sind jälgima hakkaksid, ei ole sama mis sotsiaalmeedia kontode linkimine ajaveebis. Link on kui peen vihje, mis ei ole võrreldav säutsumisega „Palun hakka mind jälgima“.


5. ÄRA PALU OMA POSTITUSI JAGADA

Kui su postitused on head, jagatakse neid nagunii. Kui sa kasutad neid tehnikaid, mida me sulle õpetanud oleme, siis inimesed loevad su postitusi. Ja kui need postitused on head, siis neid jagatakse uuesti. Nii lihtne see ongi! Postituse jagamist võib paluda vaid siis, kui selle postituse olemus on omakasupüüdmatu.


6. ÄRA KUULUTA SEDA, KUI LÕPETAD KELLEGI JÄLGIMISE

Mitte kedagi ei huvita, et sa lõpetasid kellegi jälgimise. See on sama kui keset keskkooli sööklat püsti tõusta ja karjuda, et sa pole enam Joosepi sõber. Neid inimesi on vähe, kes sinu eeskujul kellegi jälgimise lõpetavad. Ära tähtsusta ennast üle.


7. ÄRA KÜSI, MIKS KEEGI SINU JÄLGIMISE LÕPETAS

Jälgitavate inimeste valimine on kestev protsess, nii et ära paanitse, kui keegi sinu jälgimise lõpetab. Kui sa neilt põhjust uurima hakkad, võid veelgi rohkem jälgijaid kaotada, sest see tekitab inimestes kõhklusi: „Äkki peaksin samuti tema jälgimise lõpetama?“ Ja isegi kui nii halvasti ei lähe, siis sinu tõsiselt võetavus väheneb kindlasti. Nii et parem jätka jagamist, kommenteerimist ja vastamist ning ära põe nende pärast, kes juba läinud on.


8. ÄRA OLE KUPELDAJA

Sotsiaalmeedia sobib suurepäraselt oma toote, teenuse või kodulehe reklaamimiseks – seepärast me selle raamatuga nii palju vaeva näemegi. Ent kui kahekümnest su postitusest rohkem kui üks sisaldab reklaami, jätad sa endast rumala mulje. Kujuta ette, kui NPR teeks iga päev korjanduskampaaniaid.


9. ÄRA VANNU

Vandumine on jama! Ma olen kaua oodanud, et midagi nii nutikat kirjutada:) Kunagi näitas sotsiaalmeedias vandumine avatust, siirust ja ehedust. Ma ei tea, miks, aga nii see oli. Praegu aga näitab ropendamine kehva eneseväljendusoskust, et mitte öelda rumalust. Nii et vannu vaid äärmise vajaduse korral. Näiteks siis, kui sul on tugev arvamus SEO kohta.


10. ÄRA NIMETA END GURUKS EGA EKSPERDIKS

Kui sa tõesti oled guru või ekspert, teavad inimesed seda niigi. Kui ei ole, siis ei usu sind keegi. Kõige vähem tasuks end „sotsiaalmeedia guruks“ nimetada, sest mitte keegi ei tea, kuidas sotsiaalmeedia tegelikult töötab – ka mitte meie meeskond. Ükskõik, kui tark sa oled, fakt on see, et praktikad on pidevas muutumises, sest platvormid on pidevas muutumises. Sestap peavad kõik eksperimenteerima. Ühtlasi oleme märganud, et kõige vähem katsetavad just need tüübid, kes end ise ekspertideks ja kõigeteadjaiks peavad.


11. ÄRA ANNA JUHTOHJE AGENTUURILE

Kui sa palkad digiagentuuri, kes paneb kümme inimest „staapi“, et „mõõta, mis tundeid sinu tootemark inimestes tekitab“, ning vajab seejärel 45 päeva, et koostada üks säuts, siis pole sellest raamatust sulle mingit kasu olnud. Ära palka sotsiaalmeediaga tegelema „eksperte“, kellel on sada jälgijat, kes säutsuvad kord kuus ning lõpuks kasseerivad oma teenuse eest summa, mis ületab mõne väiksema riigi RKTd. Kui asi puudutab sotsiaalmeediat, siis rusikareegel on selline, et ära kunagi küsi nõu neilt, kellel on sinust vähem jälgijaid. Kui sa teed kõike, mida me sulle õpetame, siis ei ole sul agentuuri vaja. Kui agentuur teeb kõike, mida me õpetame, siis võib-olla on nad oma hinnakirja väärt.


12. ÄRA ANNA JUHTOHJE PRAKTIKANDILE

Kui sul õnnestus leida noor inimene, kes kasutab Facebooki ja lepib väiksema tunnitasuga kui kiirsöögirestorani töötajad, siis see ei tähenda, et ta on piisavalt pädev haldamaks su sotsiaalmeedia kontosid. See on sama, mis uskuda et peenis teeb inimesest uroloogi ja auto omamine teeb inimesest mehaaniku. Ära saa valesti aru, me armastame praktikante. Nad toovad sotsiaalmeediasse värskeid vaatenurki ja uusi lähenemisi. Me lihtsalt tahame, et sa võtaksid sotsiaalmeediat tõsiselt ja laseksid sellega tegeleda pädevatel inimestel.


Meie meeskonnana usume, et ka sotsiaalmeedia ja sellega seonduva korraldamisel on abiks selge plaan ning selle järgimine on alati parem kui plaani puudumine.

Kui sul tekkis küsimusi või soovid mõtteid vahetada, helista telefonil 372 650 7911.või saad kiri meeskond@mustmuna.ee Kui aga soovid saada värskemaid reklaami või disaini puudutavaid uudiseid, siis sisesta siia oma e-post.


Võta meiega ühendust